Nye E6 Ranheim–Værnes får Norges høyeste grønne støttemur

Nye E6 ved Hommelvik blir bygd på en opptil 20 meter, grønn støttemur hvor planter og innsekter får leve.

Nye E6 Ranheim–Værnes får Norges høyeste grønne støttemur

(Oslo, 27. desember 2021): Nye E6 ved Hommelvik blir bygd på en opptil 20 meter, grønn støttemur hvor planter og innsekter får leve. Leverandøren Brødrene Dahl Geosyntia og entreprenøren Acciona tror norgesrekorden vil inspirere hele landet. Byggingen starter før jul.

Støttemurer inngår i de fleste veiprosjekter. Plasstøpte betongmurer, betongelementer og natursteinsmurer er vanlige bærende konstruksjoner. Grønne murer gir imidlertid mindre miljøfotavtrykk enn betong, bryter opp det grå inntrykket og gir levekår for innsekter. Planter omgjør CO2 til oksygen.

Den grønne støttemuren på E6 Ranheim–Værnes blir 20 meter på det høyeste og totalt 96 meter lang. Med en helning på 70 grader vil den fremstå som en nesten loddrett, grønn vegg.

– Vi har levert grønne støttemurer og støyvoller i 25 år. Men, med orienteringen inn mot bærekraft har metoden fått sin renessanse, sier salgssjef Thor Erik Johansen ved BD Geosyntia avdeling i Stjørdal.
– Nå kan teknologien dessuten håndtere voksne høyder som dette. Med 120 års garantert levetid blir veimyndighetenes minimumskravet på 100 år innfridd med glans. Kostnadene er som for alternativene, sier Johansen.

Nye Veier AS er byggherre og oppdragsgiver for Acciona som bygger den nye E6-strekningen fra Ranheim i Trondheim til Værnes i Stjørdal. Byggestart var 2020 og hele strekningen er planlagt ferdig i 2025. Å minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø er ett av Nye Veiers mål for dette prosjektet.
I Hommelvik er det bratte forhold. Men, når E6 står ferdig vil folk, innsekter og andre småkryp oppleve grønne forhold i stedet for grå. I korte trekk innebærer teknikken å strekke jordarmeringsnett opptil ti meter innover, dekke med tyngre masser og bygge et stålnett med 70 graders vinkel i forkant.
Jord bakom nettet skaper vekstmedium for gress og planter, kanskje med frø fra lokal fauna.
– Acciona ønsker å levere så godt opp i mot FNs bærekraftsmål som mulig. Den grønne muren vil skape bedre miljøbalanse for nye E6. Metoden er så interessant at vi håper den vil sette presedens for våre og andres prosjekter fremover, sier kommunikasjonsrådgiver Sondre Lyngholm i Acciona.

Omtrent slik vil Norges høyeste, grønne veistøttemur se ut i Hommelvik på nye E6 Ranheim–Værnes. (foto: HUESKER Geosynthetic)
(Foto: Thor Erik Johansen, BD Geosyntia).
Fornøyde grønn mur-byggere på befaring i langt fra sommer-grønne forhold.
Fra venstre: Sondre Lyngholm (Acciona), Tor Arne Olsen (BD Geosyntia), Thor Erik Johansen (BD Geosyntia) og Steinar Marius Bjerkli (Br. Bjerkli AS). (Foto: Thor Erik Johansen/BD Geosyntia)
– Vi setter en grønn norgesrekord med denne bærekraftsorienterte muren som vi håper vil inspirere andre til å gjøre tilsvarende, sier Sondre Lyngholm.
ACCIONA er en global organisasjon som utvikler og forvalter bærekraftige infrastrukturløsninger. Entreprenøren er til stede i mer enn 40 land og arbeider for å bidra til den økonomiske og sosiale
06.01.2022
Brødrene Dahl

Siste nytt fra Brødrene Dahl

Bygging av vei på myr uten utgraving
19.06.24
Geosyntia
Bygging av vei på myr uten utgraving
Bygging av vei på myr kan være en utfordrende oppgave på grunn av myrens lave bæreevne og høye vanninnhold. Tradisjonelle metoder involverer ofte utgraving av myr og erstatning med mer stabile materialer. Imidlertid finnes det alternative metoder som kan redusere både kostnader og miljøpåvirkning betydelig. En slik metode er bruken av geosynteter som Televev armeringsduk og ett eller flere lag med jordarmeringsnett.
Les mer
5 grunner til hvorfor asfaltarmering er smart
05.05.23
Geosyntia
5 grunner til hvorfor asfaltarmering er smart
Asfaltarmering kan spare tid, penger og miljø, samtidig som behovet for vedlikehold blir mindre, og kjørekomfort blir bedre.
Les mer
Effektive bru- og  trafikktunnelløsninger fra BD Geosyntia
28.11.22
Geosyntia
Effektive bru- og trafikktunnelløsninger fra BD Geosyntia
Multiplate MP 200 flerplaterør er korrugerte, galvaniserte stålplater formet som buer og boltet sammen. Ved å variere buens radius kan det bygges konstruksjoner for mange ulike formål, fra små rør til tunneler for fremføring av vei og jernbane gjennom løsmasser.
Les mer
Forleng levetiden med HaTelit asfaltarmering
13.05.22
Geosyntia
Forleng levetiden med HaTelit asfaltarmering
Hull i asfalten, sprekker og deformasjoner er ikke bare til irritasjon for enhver bil- eller syklist, de utgjør også en stor fare for trafikanter mange steder. Valg av reparasjons- og rehabiliteringsarbeid kan være avgjørende for et langsiktig godt resultat.
Les mer