Ny generasjon batteriverktøy – kapper betong, granitt, asfalt og stål

Langs Enebakkveien i Oslo har NCC jobbet med å utvide hovedstadens sykkelveinett. Der kan nå syklister ferdes trygt på en strekning med tosidige sykkelfelt og rød asfalt.

Ny generasjon batteriverktøy – kapper betong, granitt, asfalt og stål

Langs Enebakkveien i Oslo har NCC jobbet med å utvide hovedstadens sykkelveinett. Der kan nå syklister ferdes trygt på en strekning med tosidige sykkelfelt og rød asfalt.

Det som er spesielt med dette prosjektet er at det ble gjennomført ved hjelp av utslippsfrie anleggsmaskiner. Ved brakkeriggen var det etablert en hurtiglader, og både lastebiler og gravemaskiner som ble brukt gikk på batteri. 
Vi tok en prat med NCC om en helt ny generasjon batteriverktøy. For utviklingen av batteriverktøy handler ikke bare om å bli kvitt ledningen, men også om å erstatte bensinmotoren. 

Aldri mer tungstartet bensinsag

Stian Slåtthaug bidro til å bygge sykkelveien, og viste frem en Milwaukee MX FUEL kappmaskin. Maskinen representerer en verktøykategori som har vært preget av støyende bensinmotorer. Det å få den samme kapasiteten ut av et batteriverktøy har en rekke fordeler. - Det å slippe å stå og rive og slite i kappsaga for å få start på motoren er veldig deilig. Denne starter med en gang, hver eneste gang, sier han.

Milwaukee-maskinen er verdens første batterimaskin i denne størrelsen.
NCC har brukt kappmaskinen siden april 2022. Slåtthaug og anleggsleder Richard Sand ønsker seg ikke tilbake til bensindrift. – Ofte blir kappmaskiner på bensin tungstartet etter at de har vært i bruk en stund, så batterimaskinen er virkelig å foretrekke, sier Sand. 
På anlegget langs Enebakkveien slapp de også å bekymre seg for helsekadelig eksos fra bensindrevne kappmaskiner. - På grunn av faren for kullosforgiftning kan vi jo ikke stå nede i en kum og kappe med en bensinmaskin. Da har alternativet vært en vinkelsliper, som tar altfor lang tid. Nå kan vi ta med Milwaukee-saga i stedet, og få det gjort raskt og effektivt, legger han til.

Mindre støy - også for publikum

– Kappmaskiner benyttes av svært mange forskjellige aktører, fra entreprenører, anleggsgartnere, gjerdebyggere
og veisikringsaktører til brannvesen og Forsvaret. Mange av disse kan med fordel gå over til batteridrift, sier Kristoffer Løvli, katergoriansvarlig for MX FUEL i Millwaukee. Han refererer til historier fra brannvesenet hvor bensindrevne maskiner har stoppet opp fordi det har vært for mye røyk, eller arbeid med duktile rør der eksosen har skapt  problemer og lagt seg som et teppe over grøfta. – Å slippe støyen fra bensinmotoren er også en stor fordel for både brukeren og publikum, sier Kristoffer Løvli.

Det støyer selvsagt når Slåtthaug setter bladet i betongen, men motorstøyen er i stor grad borte. Han bekrefter at en bensinmaskin gjerne blir stående på tomgang mellom kappene når den først er startet.
– Du vil garantert sette pris på at det i stedet brukes en batterimaskin når det skjæres asfalt i gata utenfor kontoret
ditt, kommenterer Løvli.
– Maskinen egner seg for alle som kutter stål, betong, stein, granitt og asfalt, og har langt mindre vedlikeholdsbehov
enn en maskin på bensin, sier han.

To batterier erstatter bensintank

Maskinen fra Milwaukee leveres med blad, lader og to 6 Ah batterier på 72 volt. Da Slåtthaug har kappet  betongelementet i to, har kun én strek forsvunnet på batteriindikatoren.
MX FUEL-batteriene fungerer ned til -28.0° grader og fullades på 90 minutter. Et tomt batteri lades til 80 prosent
på 60 minutter. – Kulde skal ikke være noe problem, og vi pleier å si at to batterier erstatter en bensintank på 0,7 til 0,9 liter. Men  et kommer jo an på hva som skal kappes, hvor hardt det er og hvilket blad som benyttes, sier Løvli.
Maskinen har standard innfesting for bladet og kan benyttes med alle typer blad på 350 mm. Selve kuttedybden er
på 125 mm.
For å kjøle bladet og redusere støv benytter NCC en vanlig, manuell pumpetank med vann. Men Milwaukee leverer
også en trykkstyrt vanntank som drives av et vanlig 18V-batteri, slik at man slipper å pumpe.
– Vi har også et stativ til maskinen, slik at man kan kjøre den langs bakken og gjøre rette kutt i for eksempel asfalt,
legger Løvli til.

Effektiv tyverisikring

– OneKey-systemet gjør at stjålet verktøy kan spores og låses, forteller Kristoffer Løvli. 
Slåtthaug følger interessert med når Løvli forteller om tyverisikringen som kappmaskinen er utstyrt med. Milwaukees OneKey-system kan nemlig spore og låse et stjålet verktøy, noe som er en stor fordel for en bransje der tyverier fra bygg- og anleggsplasser er et velkjent problem.

– OneKey kommuniserer med skyen via Bluetooth-tilkobling mot telefonen. Om et verktøy rapporteres stjålet og passerer en annen bruker med Milwaukees app på telefonen, låses verktøyet og blir ubrukelig. Derfor er det heller ikke er like attraktivt å stjele et verktøy med OneKey-logo på, sier Løvli. 
Hos Milwaukee, som er aller mest kjent for sine 18V batteriverktøy, er MX FUEL-serien et relativt nytt satsingsområde.

Sammen med kappmaskinen tilbys også en 25-kilos meiselhammer og 150 mm diamantkjernebor. 
– Vi har også et portabelt lystårn som benytter dette batteriet. Det gir vanvittige 27.000 lumen, uten bruk av
støyende bensinaggregat, avslutter Løvli.
Elektrisk sag.PNG
30.01.2023
Brødrene Dahl

Siste nytt fra Brødrene Dahl

Støyskjerm av plasten ingen andre vil ha
22.08.24
Samferdsel
Støyskjerm av plasten ingen andre vil ha
Vi har utviklet en støyskjerm laget av 100 prosent resirkulert plast og aluminium. Dette bærekraftige produktet reduserer støy effektivt og har en levetid på opptil 70 år uten vedlikehold.
Les mer
Miljøvennlig støyskjerm
03.06.24
Samferdsel
Miljøvennlig støyskjerm
Traftech Silent støyskjerm er et miljøvennlig produkt laget av resirkulert plast. Plankene er lette å montere, værbestandige og trekker ikke inn vann. I tillegg har de gode lydisolerende egenskaper, er vedlikeholdsfrie og selvrensende.
Les mer
Samferdsel har fått ny drakt
23.05.24
Samferdsel
Samferdsel har fått ny drakt
Vi i Samferdsel har fått nye sider på dahl.no. Vi har lenge jobbet med å samle felles informasjon og bygge kompetanse under samme tak. Nå er vi endelig i gang!
Les mer
Safe Cycling revolusjonerer sykkelsporten
20.08.23
Samferdsel
Safe Cycling revolusjonerer sykkelsporten
Den unge gründeren, Markus Lærum (26), brenner for trygge sykkelløp. Han har sørget for betydelig bedre sikkerhet i gjennomføringen av mange store sykkelritt med sin oppfinnelse; LED-skiltet Safety Sign.
Les mer