- Aktuelt
- VMT/VA
- Geoteknikk
- Den allsidige stålkonstruksjonen
Stålkonstruksjonen som revolusjonerer
MP200 Arch har blitt en favoritt i moderne infrastrukturprosjekter takket være sin fleksibilitet, lave byggehøyde og miljøvennlige design. Denne innovative stålkonstruksjonen tilbyr en rekke fordeler, fra enkel installasjon til bærekraftige løsninger, som gjør den ideell for alt fra vei- og jernbaneoverganger til viltpasseringer.
MP200 Arch | Geoteknikk| Brødrene Dahl
Allsidig stålkonstruksjon for moderne infrastruktur
MP200 Arch er en svært allsidig stålkonstruksjon som har blitt en favoritt i moderne infrastrukturprosjekter, spesielt der det er behov for store spenn og lav byggehøyde. Den åpne hvelvbueformen gir flere fordeler sammenlignet med MP200 Pipearch, som er en fullprofilkonstruksjon. Mens Pipearch er et lukket rør som fordeler belastningen jevnt rundt hele strukturen, er MP200 Arch en åpen konstruksjon som krever en annen type fundamentering, men som til gjengjeld gir større fleksibilitet og tilpasningsmuligheter. Denne bueformen gir økt konstruksjonsfrihet og er spesielt nyttig i områder hvor det er behov for lav byggehøyde under vei- og jernbaneoverganger.
Fordelene med åpen hvelvebueform
Et viktig element ved MP200 Arch er bruken av stripefundamenter, vanligvis laget av plasstøpt betong. Disse fundamentene fungerer som støtte for buen og fordeler kreftene som genereres av den vertikale og horisontale belastningen som strukturen opplever. Dette gjør MP200 Arch til et stabilt alternativ for prosjekter som krever store spenn, samtidig som man holder byggehøyden så lav som mulig. Sammenlignet med tradisjonelle betongkonstruksjoner, som krever mer omfattende graving og tyngre fundamentering, er MP200 Arch lettere å installere, noe som sparer både tid og kostnader.
En av de mest unike fordelene med MP200 Arch er dens egnethet for å bygge mindre hvelvbuebroer over vannløp. Ved å designe broen slik at stålkonstruksjonen bare kommer i kontakt med vannet under en 5-årsflom, sørger man for at den ikke påvirker bekkebunn eller elvebunn under normale forhold. Dette er en betydelig miljøfordel, spesielt i områder hvor bevaring av naturlige vannstrømmer er viktig. Denne løsningen bidrar til å bevare den naturlige hydrologien og redusere erosjon, samtidig som den gir nødvendig infrastruktur. Dette gjør MP200 Arch til et svært bærekraftig valg i prosjekter hvor både funksjonalitet og miljøhensyn er prioriterte faktorer.
Miljøvennlige broer over vannløp
Denne typen hvelvbuekonstruksjon er også svært godt egnet til bruk som trafikktunneler under viltpasseringer. Her kommer fordelene med den lave profilen og den enkle integreringen med naturlige omgivelser virkelig til sin rett. I slike prosjekter kan MP200 Arch bidra til å opprettholde naturlige dyretråkk og passasjer, uten at dyrelivet forstyrres av massive inngrep. Den beskjedne høyden og den bueformede konstruksjonen gjør det mulig å bygge tunneler som både er funksjonelle for trafikk og samtidig bevarer det naturlige landskapet rundt. Dette er spesielt viktig i områder der det er mye dyreliv, og hvor man ønsker å minimere påvirkningen på økosystemet.
Når det gjelder økonomi og effektivitet, scorer MP200 Arch også høyt. Den modulære konstruksjonen gjør det mulig å prefabrikkere seksjonene før de fraktes til byggeplassen, noe som gir en svært rask installasjonsprosess. Dette er spesielt fordelaktig i prosjekter med stramme tidsfrister, som vei- og jernbaneoverganger, der det er avgjørende å redusere nedetiden for trafikkavviklingen. Med MP200 Arch kan man enkelt tilpasse prosjekter til å bli gjennomført på korte tidsrammer, noe som gir store besparelser både i form av tid og økonomi. Prefabrikasjonen gjør at konstruksjonene kan løftes og settes på plass uten behov for lange avstengninger eller omfattende gravearbeider, som ofte er nødvendig ved mer tradisjonelle bro- og tunnelkonstruksjoner.
Økonomisk og effektiv konstruksjon
Økonomisk sett er MP200 Arch en svært konkurransedyktig løsning. Den lave materialkostnaden, kombinert med redusert arbeidstid og minimalt vedlikehold, gjør den til en kostnadseffektiv løsning over tid. Stålets iboende styrke gjør at konstruksjonen kan tåle store belastninger, noe som er spesielt viktig i underganger for tung trafikk, som vei- og jernbaneprosjekter. Samtidig gir den modulære oppbygningen stor fleksibilitet i forhold til tilpasning av størrelser og profiler for å møte ulike geotekniske og strukturelle behov. I tillegg til kostnadsbesparelsene gir stålkonstruksjonen også en svært holdbar løsning, med lang levetid og lavt vedlikeholdsbehov.
Geosyntetiske materialer for økt stabilitet
Bruken av geosyntetiske materialer, som geogrids og geomembraner, bidrar også til å forsterke stabiliteten i fundamentene og forhindrer problemer som vanninntrenging og setninger i grunnen. Dette er spesielt viktig i løsmasseområder, der tradisjonelle konstruksjoner som betong krever mer omfattende tiltak for å sikre stabilitet. Geomembranene som benyttes i MP200 Arch hindrer effektivt vann i å trenge ned i konstruksjonen, noe som beskytter både selve stålet og grunnarbeidene, og forhindrer skade over tid.
Erfaringer fra flere offentlige aktører, som Statens vegvesen, Bane NOR og fylkeskommuner, viser at MP200 Arch er en svært pålitelig løsning for moderne infrastrukturprosjekter. Dens fleksibilitet, holdbarhet og raske installasjon har gjort den til et foretrukket valg i prosjekter der både økonomi, tid og bærekraft er avgjørende faktorer. Enten det dreier seg om mindre broer, gangtunneler eller større vei- og jernbaneunderganger, tilbyr MP200 Arch en optimal løsning som er både miljøvennlig, kostnadseffektiv og tilpasset fremtidige krav til infrastruktur.
Bærekraftig og kostnadseffektiv infrastruktur
Med kombinasjonen av rask installasjon, lave kostnader og bærekraftige løsninger har MP200 Arch etablert seg som et moderne, effektivt alternativ til tradisjonelle betongkonstruksjoner. Dens egnethet for både små og store prosjekter, spesielt der miljøhensyn spiller en viktig rolle, gjør den til en løsning som tilfredsstiller både offentlige og private aktørers krav til robust og langsiktig infrastrukturutvikling.
Siste nytt fra Brødrene Dahl