- Aktuelt
- VMT/VA
- Geoteknikk
- Bygging av vei på myr uten utgraving
Bygging av vei på myr uten utgraving
Bygging av vei på myr kan være en utfordrende oppgave på grunn av myrens lave bæreevne og høye vanninnhold. Tradisjonelle metoder involverer ofte utgraving av myr og erstatning med mer stabile materialer. Imidlertid finnes det alternative metoder som kan redusere både kostnader og miljøpåvirkning betydelig. En slik metode er bruken av geosynteter som Televev armeringsduk og ett eller flere lag med jordarmeringsnett.
Anleggsvei på Torv i Sørdalen
Fordelene med geosynteter
Geosynteter, som geonett og armeringsduker, gir en rekke fordeler ved veiutbygging på myr:
Forsterkning og stabilisering: Disse materialene bidrar til å fordele belastningen over et større område, noe som reduserer risikoen for setninger og deformasjoner
Miljøvennlighet: Ved å unngå utgraving av myra reduseres CO2-utslipp og inngrep i naturlige økosystemer.
Kostnadseffektivitet: Geosyntetiske materialer kan redusere behovet for dyre jordarbeider og transport av masser
Les flere saker om geoteknikk.
Bruk av Televev armeringsduk og ett eller flere lag med jordarmeringsnett
Televev armeringsduk er en geosyntet som fungerer som et alternativ til kombinasjonen av fiberduk og jordarmeringsnett. Televev armeringsduk kan plasseres direkte på myra, hvor den fungerer som en separasjons- og forsterkningslag. Over denne kan man legge ett eller flere lag med jordarmeringsnett, som gir ytterligere stabilisering.
Trinnvis veiledning for bygging av av vei på myr:
1. Forberedelse av underlaget:
- Fjern vegetasjon og løs masse fra overflaten av myra.
- Jevn ut overflaten så godt som mulig for å sikre god kontakt mellom myra og armeringsduken.
2. Legging av Televev armeringsduk:
- Rull ut Televev armeringsduk direkte på myroverflaten. Sørg for at duken dekker hele området som skal forsterkes.
- Overlapp duken med minst 50 cm der det er nødvendig for å sikre kontinuerlig forsterkning.
3. Installasjon av jordarmeringsnett:
- Plasser jordarmeringsnettet i massene over Televev armeringsduken. Dette nettet vil ytterligere forsterke strukturen og bidra til å fordele belastningen. Antall lag med jordarmeringsnett må beregnes og settes i forhold til trafikkbelastning, masser og grunnforhold
- Sørg for at nettet er stramt og godt festet for å forhindre bevegelser under konstruksjon.
4. Fylling og komprimering:
- Fyll området med egnet fyllmateriale, som grov grus eller pukk. Dette materialet bør være godt drenerende for å forhindre opphopning av vann.
- Komprimer fyllmaterialet lagvis for å sikre en stabil og solid vei.
5. Overflatelag:
- Avslutt med et bærelag av grus eller asfalt, avhengig av veiens bruksområde og trafikkbelastning. Skal veien asfalteres, så anbefales det at topplag med grus benyttes første leveår for å få veien til å få «satt seg», dette sikrer en bedre levetid på asfaltlagene
Eksempler og studier på vellykkede prosjekter
Prosjekt: E6 Helgeland - Trofors
I dette prosjektet har Statens vegvesen benyttet fiberduk og jordarmeringsnett for å bygge vei over myr uten å traue ut myra. Ved å bruke geosynteter reduserte de behovet for omfattende jordarbeider og transport av fyllmasser, noe som førte til en betydelig reduksjon i CO2-utslipp. Dette prosjektet viser hvordan geosynteter kan bidra til mer bærekraftige infrastrukturprosjekter .
Prosjekt: Anleggsvei på Torv, Sørdalen
I Sørdalen ble det bygd en anleggsvei over torv med bruk av geosynteter, inkludert Televev armeringsduk og jordarmeringsnett. Prosjektet ble gjennomført av SINTEF og Statens Vegvesen i samarbeid med lokale entreprenører. Resultatene viste en dramatisk reduksjon i CO2-utslipp, med opptil 90% sammenlignet med tradisjonelle metoder. Prosjektet demonstrerte også forbedret stabilitet og bæreevne for veien .
Bruk av geosynteter som Televev armeringsduk og lag med jordarmeringsnett representerer en innovativ og miljøvennlig tilnærming til bygging av vei på myr
Torv i Sørdalen
Konklusjon: Miljøvennlig og kostnadseffektiv veibygging
Bruk av geosynteter som Televev armeringsduk og lag med jordarmeringsnett representerer en innovativ og miljøvennlig tilnærming til bygging av vei på myr. Denne metoden gir ikke bare økt stabilitet og bæreevne, men reduserer også miljøpåvirkningen betydelig. Gjennom nøye planlegging og korrekt installasjon kan geosynteter bidra til bærekraftige og kostnadseffektive veiutbyggingsprosjekter. Prosjektene på E6 Helgeland og anleggsveien i Sørdalen er gode eksempler på hvordan disse metodene kan implementeres med suksess.
Kilder
1. Robert M. Koerner, "Designing with Geosynthetics," 5th Edition, Prentice Hall, 2005.
2. Martin Ziegler, "Geosynthetics in Reinforced Soil Structures," RWTH Aachen University.
4. Bygger veg på myr med 90 % mindre utslipp, https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17940146/bygger-veg-pa-myr-med-90-mindre-utslipp?publisherId=17847490 .
5. Anleggsvei på Torv, Sørdalen, https://www.sintef.no/globalassets/upload/teknologi_og_samfunn/berg-og-geoteknikk/vegarmeringsseminar/h-sleipnes-anleggsveg-pa-torv-sordalen.pdf .
Siste nytt fra Brødrene Dahl